O mně...

Jsem obyčejný, trochu praštěný otec dvou skvělých holčiček, lenoch, parchant a pesimista, který rád komentuje vše kolem...

úterý 16. března 2010

Začíná sezona F1

Tak nám začala nová sezona Formule 1, královny motorsportu, jak se jí prý říká. Osobně o tomto titulu dost pochybuji, viděl bych to spíše na takovou tu formální královnu, prostě jenom na papíře. Něco jako mají v Británii, kde sice je královnou Alžběta II., ale zemi řídí premiér Gordon Brown.

Změn je poměrně hodně, což rozhodně přidává na atraktivitě. Na některé bych se mrknul trochu blíž.

Tak především odchod automobilek. Zůstal zde jen Mercedes a Ferrari. F1 sleduji už 15 let a moc dobře si vzpomínám, když zde vtrhly automobilky a odbourávaly jeden soukromý tým za druhým. Odešel Jordan, Sauber, BAR (Tyrrell), Benetton, Prost (Ligier), Arrows a Minardi. a třeba Williams, jeden ze tří nejlepších týmů v historii se najednou dostal do složité finanční situace. Z F1 se tedy vytratili nadšenci a vášniví milovníci formulových závodů, kteří se na její historii a slávě podíleli největší měrou, aby je nahradily rozežrané automobilky, které tlačily rozpočet do neúnosných mezí, nebo takové, pro něž je F1 hlavně hodně dobrou reklamou. Jakmile však udeřila finanční krize, automobilky utekly z F1 domů se staženým ocasem. A já doufám že tam zůstanou pěkně dlouho!

Stejně tak soukromníci typu Midland ať jsou raději o dům dál - F1 by neměla být místem pro zajímavou reklamu, ale především soutěžním šampionátem, kterého se všichni účastní aby vyhráli, ne aby se zviditelnili.

Teď se musí F1 zase uzdravit. Snížit nákady, aby byla přístupná soukromým majitelům, a taky trochu zatraktivnit. Protože jestli to, co jsme viděli v úvodním závodě v Bahrainu, budeme vídat celou sezonu (nemusí se tak nutně stát, mohla to být náhoda), bude to pořádná nuda.

Hodně se kritizuje zákaz tankování. Já si však nemyslím, že by zrovna tenhle zákaz způsobil v F1 nudu. Dříve bylo zastávek více a trvaly déle. Ale ve skutečnosti většinou vůbec nic nezměnily. Po pitstopech se totiž celé pole zase srovnalo do stejného pořadí. Aby taky ne, když pneumatiky vyměnili tak za 3-4 sekundy a zbytek zastávky vyplnilo tankování. Faktem ale je, že současná podoba je snad ještě horší. F1 by se měla opět inspirovat americkou IndyCar a omezit počet mechaniků při zastávkách v boxech. Tam kde v F1 musí být tři mechanici na jedno kolo, je v IndyCar zapotřebí jediný člověk. To je pak jiná zábava a výměna kol pak trvá skoro stejně dlouho jako samotné tankování. Nejednou se tak po výjezdu z boxů piloti nestačí divit - z šestého je najednou lídr a z druhého je desátý.

Mechanickým záležitostem moc nerozumím, ale je jasné, že jsou potřeba trochu jiné směsi pneumatik. Chce to nějaké rychlejší a tím pádem i méně trvanlivé, aby těch zastávek bylo více. Také by to chtělo změny v aerodynamice - před pár lety se pracovalo na "nové" podobě monopostů, a to zejména s ohledem na lepší předjíždění a eliminaci "špatného" proudění vzduchu za monopostem. Vzhled formulí se sice změnil, ale předjíždění to nezlepšilo. Tak kde udělali soudruzi chybu?

A vrátil se nám Schumák. Pro mě snad nejvíce nenáviděný pilot, kterého nemám rád od té doby co sleduji F1. Pilot, který sice vyhrál sedm titulů mistra světa, ale za podmínek, jaké nikdo nikdy před ním neměl. Ostatně takový Johnny Herbert, Eddie Irvine a nakonec i Rubens Barrichello by mohli vyprávět co všechno museli pro Schumiho dělat. Tak nebo tak nepopírám že šlo o velmi dobrého závodníka, kterého jsem však nikdy neměl rád.

A víte co? Jsem rád že se vrátil! Mám z toho radost a docela mu nějaký ten úspěch i přeju. Možná i proto, že tentokrát nebude mít v týmu žádného "pilota pro všechno". A taky by těm mladým ňoumům, co tam teď jezdí (Hamilton, Vettel, apod.) mohl ukázat zač je toho loket.

A na závěr si neodpustím komentář ohledně úřadujícího šampiona. Nevím jestli mu během loňské sezony tak stouplo sebevědomí, nebo je jen hrozně naivní, ale zajímalo by mě proč šel do McLarenu. Ano, lze předpokládat že budou bojovat vítězství v šampionátu, ale je přece jasné že Hamilton ho zašlape do země. Button je obyčejný pilot s neobyčejným štěstím, který byl loni ve správnou dobu na správném místě. A vedle Kekeho Rosberga se tak zařadil mezi mistry světa, kteří vyhráli jenom díky štěstí.

Žádné komentáře:

Okomentovat