O mně...

Jsem obyčejný, trochu praštěný otec dvou skvělých holčiček, lenoch, parchant a pesimista, který rád komentuje vše kolem...

pátek 5. března 2010

Oscar 2010

Tak kdopak nám to letos získá vytouženou zlatou sošku? Udílení cen se koná z neděle na pondělí a jsem celkem zvědavý jak to dopadne. Ne že by na tom nějak záleželo, nebo že by snad ceny vždy právem patřily jen těm nejlepším - prostě jsem zvědavý, na koho si letos porota vzpoměla.

Hned po oznámení nominací jsem se rozhodl shlédnout všechny nominované filmy ještě dříve, než dojde k slavnostnímu předávání. Již dopředu však hlásím, že se mi to nepovedlo. Některé žánry zrovna v oblibě nemám (třeba muzikály, např. film Nine), k jiným jsem se zatím nedostal (Škola života, A Single Man, The Last Station, ...).

Na prognózu si netroufám, vždycky tipuju špatně. Místo toho tady napíšu, komu bych dal sošku já. Zmíním se však i o alternativách, které se bohužel do nominací nevešly.
Samozřejmě vynechám kategorie jako nejlepší kostýmy, make-up, střih, atd, a zaměřím se jen na ty hlavní.

V kategorii Nejlepší hudba, bych dal sošku filmu Vzhůru do oblak. Ale ani Avatar ji neměl špatnou.

Nejlepší kamera - zde by to byl buď Avatar, nebo Hanebný Pancharti.

Nejlepší animovaný film - zde mě trochu překvapilo, že v nominacích chybí výborný film 9. A co hůř, ona tam ani není taková bomba jako australský Mary And Max! To už je ale nehoráznost, protože pro mě to byl rozhodně animák roku. A očividně nejen pro mě - stačí mrknout na českou databázi filmů ČSFD, kde tento film má 87% (pro srovnání - Vzhůru do oblak má 83%) a na mezinárodní IMDB, kde má 8,3 (stejné srovnání, hodnocení 8,4). Je to opravdu škoda, protože tohle je jeden z nejlepších animáků posledních let a ještě nikdy mě žádný z nich tak nedojal a nerozesmál zároveň. Místo těchto dvou výborných filmů tu však máme mezi nominovanými průměrné, klasicky animované Princezna a žabák (IMDB 7,5) a The Secret of Kells (IMDB 7,5). Škoda. Ale pokud bych měl vybírat pouze mezi nominovanými, byl by to bez debat Vzhůru do oblak. Pochválit nicméně musím i výbornou Koralínu.

Dále je zde kategorie Nejlepší scénář - adaptovaný a původní. V té první kategorii bych bez delšího rozhodování volil District 9, v té druhé pak buď Hanebný pancharti, nebo Vzhůru do oblak.

Nejlepší herečka ve vedlejší roli - moc se mi líbila Anna Kendrick ve filmu Lítám v tom, ale ještě lepší byla Vera Farmiga ve stejném filmu.

Nejlepší herec ve vedlejší roli pak jednoznačně Christoph Waltz, jehož výkon byl bezkonkurenční - ještě teď mám jeho vybrané chování a noblesu v živé paměti, byl to ohromující výkon. Nebýt jej, tak bych jinak asi volil Woodyho Harrelsona v The Messenger. Vyzdvihl bych ale ještě nenominované Jaka Gyllenhaala (Bratři), Jude Lawa (Sherlock Holmes) nebo Sama Worthingtona (Terminator Salvation).

A nyní k hlavním kategoriím. Nejlepší herečka v hlavní roli byla podle mého názoru Maryl Streep ve filmu Julie & Julia. I když mi celý film připadala otravná a její hlas mi ještě dnes způsobuje husí kůži, zahrála to bravurně a naprosto autenticky - opravdová Julia Child mluvila stejným hlasem, se stejnou intonací, i se stejnými gestikulacemi a pohybem těla. Právě proto si tu sošku zaslouží. Většina lidí však spíše favorizuje Sandru Bullock z The Blind Side. Nemůžu si pomoct - vůbec mi zde její hraní nepřipadalo ničím zvláštní. Zahrála to dobře, to se musí uznat, ale nic navíc. Myslím, že oceněn by měl být především vyjímečný herecký výkon, ne jen dobrý.

Nejlepší herec v hlavní roli: všichni nominovaní hráli své role skvěle. Přesto bych řekl, že hlavně George Cloony byl tím nejlepším. Přesto bych nejraději dal sošku Samu Rockwellovi za jeho roli ve filmu Moon. Velmi silně bych pak uvažoval o Robertu de Nirovi ve filmu Všichni jsou v pohodě. Alespoň nominaci by si pak zasloužil Robert Downey Jr za Sherlocka Holmese a Sharlto Copley za District 9.

V kategorii Nejlepší režie bych asi ocenil Quentina Tarantina za jeho skvělé Hanebné pancharty. Ale těžko říct - zrovna tak bych ocenil i Jamese Camerona za jeho Avatara.

Nejlepší nakonec - kategorie nejlepší film. tady je to opravdu těžké. Jako moc pěkné, avšak docela průměrné filmy beru The Blind Side, Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire, Lítám v tom i Smrt čeká všude. O něm se stále hlasitěji mluví jako o soupeři Avatara, ale tento film hodnotím pouze jako průměrný. Viděl jsem už desítky mnohem lepších válečných filmů, tenhle nemá nic navíc a chvílemi mi připadá dokonce nudný. Z nominovaných bych Oscara asi dal filmu Avatar, nebo Hanebný pancharti. Bez šancí by u mě nebyl ani District 9. Nádherný byl i Vzhůru do oblak, který je pro mě takovým černým koněm Oscarů....nedivil bych se kdyby cenu za nejlepší film nakonec získal právě on.

Nedá se nic dělat, kolem Avatara byl pořádný humbuk, ale musím uznat že zasloužený! Byl to velkofilm jak má být, užasná podívaná. A to hlavně vizuální. Hanebný pancharti (jak já nesnáším ten český překlad) byli zase film podle mého gusta - miluji válečné filmy a zbožňuji filmy Quentina Tarantina, takže tohle je pro mě takový mix snů. A District 9 přinesl trochu jiný pohled na tvorbu sci-fi a nutno říct že přímo parádní.

V nominacích mi ale hodně chybí již zmiňovaný Moon, který řadím mezi nejvyšší příčky. Rovněž Mary & Max, Všichni jsou v pohodě, nebo Sherlock Holmes.

Žádné komentáře:

Okomentovat